Wat te doen bij twijfel? Volg deze 3 stappen om te ontdekken wat je wil

Twijfel is iets heel gewoons

Twijfel is iets heel gewoons en het overkomt ons allemaal. Wanneer je worstelt met twijfels, dan heeft dat bijna altijd te maken met dingen die belangrijk vindt. Je wil dan de juiste keuze maken en later zonder spijt terug kunnen kijken op die keuze.

Wat je juist niet moet doen

Wanneer je ergens over twijfelt is de verleiding groot om mensen om je heen te gaan vragen wat zij zouden doen als ze in jouw schoenen zouden staan. Maar je moet je één ding bedenken: zij zijn niet wie jij bent. Jouw twijfel komt tot stand vanuit jouw persoonlijke ideeën, normen en waarden. Er is maar één persoon die de twijfel écht kan wegnemen, en dat ben jij.

Wat te doen bij twijfel

Met de volgende 3 stappen krijg je inzicht in de oorzaak van je twijfel en kun je de beslissing nemen die op dit moment het best bij je past.

Stap 1

Twijfel is een staat waarin je niet zeker bent of een bepaalde keuze bij je past. Omdat we als mens een denkende geest hebben, komen er bij twijfel allerlei ongecontroleerde gedachten op. Zo kun je het ene moment overtuigd zijn van de ene keuze en een ander moment juist van een andere keuze. Welke keuze op een bepaald moment de overhand heeft is afhankelijk van welke gedachten het meest actief zijn.

Om echt inzicht te krijgen in je gevoelen en gedachten omtrent de situatie waarover je twijfelt, moet je eerst die gedachten tot rust brengen. Dat kan bijvoorbeeld met een ontspanningsoefening of met een meditatie. (Weet je niet hoe? In de Online Cursus Stralend Sensitief leg ik je een combinatie van een aantal technieken uit die heel krachtig werkt.)

Stap 2

Wanneer je bij twijfel neigt naar het maken van een keuze, dan is dat vaak omdat je gedachten je een bepaalde kant op sturen. Maar of die gedachten eeen keuze ondersteunen die helemaal bij je past, dat valt nog te bezien en is het onderzoeken waard.

Wanneer je de ontspanning van stap 1 bereikt hebt, kun je helderder denken. Ga je nu zo levendig mogelijk inbeelden hoe je het zou ervaren en wat je zou voelen als je een bepaalde keuze zou maken. Zorg dat je je daarbij bewust bent van je gevoelens én de gedachten die er in je opkomen. Maak van deze gevoelens en gedachten een overzichtelijke lijst en maak voor beide keuzemogelijkheden zo’n lijst. Je hebt na het doen van deze oefening net zoveel lijsten als dat je keuzes hebt waarover je twijfelt.

Stap 3

Neem nu de lijsten van stap 2 en ga de gedachten die je had onderzoeken. Zijn de gedachten zodanig dat je ook volgende week, volgende maand of zelfs volgend jaar nog met een goed gevoel op deze keuze terug kunt kijken? Hebben ze als uitgangspunt dat je ergens naartoe beweegt wat bij je past? Of zijn de gedachten gebaseerd op een vlucht voor de situatie zoals die nu is en zou je beter op zoek kunnen gaan naar een andere oplossing of zelfs een extra keuzemogelijkheid?

Als hsp twijfel je extra vaak.

Twijfel ontstaat bij stress. Omdat je brein op dat moment anders werkt, krijg je niet helder wat je eigenlijk wilt. Dit heeft alles te maken met de werking van je zenuwstelsel. Is in jouw zenuwstelsel de vecht- of vluchtreactie geactiveerd? Dan twijfel je vaak. Misschien niet alleen over grote dingen, maar ook over kleine.

Zolang deze vecht- of vluchtreactie geactiveerd is, gaat het je niet lukken om een goede beslissing te nemen. Wil je meer weten over hoe je je zenuwstelsel beïnvloedt, zodat je minder last krijgt van twijfels en bij twijfel toch de juiste keuze kunt maken?

Vraag dan het gratis e-book aan: