De meesten hebben het advies dat je het beste kunt uitademen bij een inspanning weleens gehoord. Toch doen veel mensen dit precies andersom en het is goed om dat eens bij jezelf te onderzoeken.

Waarom is dit belangrijk?

Als je inademt op het moment van de inspanning dan adem je direct ook vanzelf op een gespannen manier in. Terwijl een goede ademhaling juist een ontspannen ademhaling is. Het lijkt misschien iets kleins en onbetekenend, maar als je vaak dit soort “ademhalingsfouten” maakt, kun je daarmee je ademhalingspatroon verstoren. Het gevolg kan zijn dat je gevoeliger wordt voor stress.

Er zijn ontzettend veel momenten op een dag waarop je een inspanning doet. Want hoe klein die inspanning ook is, zoals opstaan van je stoel bijvoorbeeld, toch is het belangrijk om het steeds op een uitademing te doen. Consequent uitademen bij inspanning is dan ook makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel iets om te corrigeren wanneer je het verkeerd doet.

Het lijkt heel eenvoudig om deze gewoonte te veranderen, maar het moment van in en uitademen is zo onbewust dat je zult merken dat je er een hele tijd heel bewust mee bezig moet zijn om dit als gewoonte te kunnen veranderen.

In ongeveer een maand kun je jezelf een nieuwe gewoonte aanleren en als dat eenmaal gelukt is heb je er de rest van je leven voordeel van.

Welk hsp-type ben jij?

Doe de test en ontdek je persoonlijke hsp-type:

Inge Schuurmans

Inge is hoogsensitief en verdiept zich al vele jaren in deze eigenschap en in de werking van het gevoelige zenuwstelsel.
Ze deelt haar kennis en inzichten op deze website.
In het Online Programma Stralend Sensitief leert ze andere hsp om met hun gevoeligheid om te gaan, zodat deze eigenschap hen niet langer belemmert en ze kunnen gaan floreren in het leven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Want More Great Content?

Check Out These Articles 

>