Rond de tijd van de feestdagen en bij andere drukke gelegenheden heb je het vaak al druk met de dingen er omheen. Denk aan familiebezoeken, boodschappen doen, het zoeken van de juiste recepten en met het treffen van de voorbereidingen.

Als het dan eenmaal zover is, zit je in een vol huis met een enorme hoeveelheid zintuigindrukken. Je bent weer eens samen met mensen die je soms al even niet gezien hebt en je hebt meestal een hoop bij te praten. Leuk, maar als je sensitief bent kan het ook teveel worden.

Met de volgende tips heb je een aantal handvaten waarmee je overprikkeling kunt voorkomen, zodat je niet nog dagen lang volledig uitgeblust bent en moet bijkomen van alles als het voorbij is. Want het is veel leuker als je dan kunt nagenieten.

De grote truc is om te voorkomen dat je overprikkeld raakt. Daarvoor is het nodig om in de gaten te houden of dat gebeurt. Daarvoor moet je je bewust zijn van je grenzen. Je lichaam geeft daar gelukkig een heel duidelijke reactie op. Een eenvoudige manier daarvoor is om op je ademhaling te letten. Je ademhaling hoort rustig te zijn, en laag in je buik. Zodra je hoog gaat ademen, met je borst, of wanneer je ademhaling onrustig wordt, geeft je lichaam jou een signaal waarmee het zegt: “ho stop, nu is het tijd om iets te veranderen”.

Om te voorkomen dat je over je grenzen gaat is het ook goed om jezelf af te vragen wat je zelf wilt. Heb je de wens om met dergelijke gelegenheden de mensen om je heen te verwennen? En verlies je daarbij jezelf uit het oog? Of doe je mee met activiteiten waarbij je je helemaal niet prettig voelt? Wanneer je jezelf dit al van tevoren afvraagt, zal het je sneller opvallen wanneer je te weinig ruimte neemt voor jezelf. Wanneer je doet wat je nodig hebt om je op je gemak te voelen en ervoor zorgt dat je geen “rol” hoeft te spelen, dan is de kans dat je overprikkeld raakt een stuk kleiner.

En als je ondanks je goede voorbereidingen toch merkt dat je door drukte overprikkeld dreigt te raken, dan kun je een aantal dingen doen. Neem op zo’n moment even afstand van alles wat er om je heen gebeurt en kom weer terug bij jezelf. Las een pauze in als je bezig bent met iets. Drink wat extra water, doe een ademhalingsoefening of ga even een blokje om. Probeer je te ontspannen. Als je in gezelschap bent en dat lastig is, kun je je even terugtrekken op het toilet. Hoe beter het je lukt om ontspannen te blijven, des te beter kun je overprikkeling voorkomen.

Heb je die behoefte, las dan na de drukte een paar pauzedagen in, zodat je helemaal tot rust kunt komen.

Welk hsp-type ben jij?

Doe de test en ontdek je persoonlijke hsp-type:

Inge Schuurmans

Inge is hoogsensitief en verdiept zich al vele jaren in deze eigenschap en in de werking van het gevoelige zenuwstelsel.
Ze deelt haar kennis en inzichten op deze website.
In het Online Programma Stralend Sensitief leert ze andere hsp om met hun gevoeligheid om te gaan, zodat deze eigenschap hen niet langer belemmert en ze kunnen gaan floreren in het leven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Want More Great Content?

Check Out These Articles 

>