Geef jij jezelf ook weleens op de kop als je overprikkeld bent?

Als je overprikkeld raakt is het maar al te gemakkelijk om jezelf op de kop te geven. Voor je het weet ontstaat er een innerlijke dialoog waarin je jezelf toespreekt op een belerende toon, of zelfs vol afkeuring. “Nu gaat het nog steeds niet goed”, “waarom maak ik toch altijd weer dezelfde fout” of “nu heb ik het wéér laten gebeuren, leer ik het dan nooit?”

Het gebeurt allemaal vanzelf. Die kritische stem steekt de kop op zonder dat je het gevoel hebt er iets aan te kunnen doen. Aan de ene kant is dat zo en aan de andere kant kun je er wel degelijk wat tegen doen.

Laat me het uitleggen:

Als je overprikkeld raakt, schakelt je zenuwstelsel over van de ontspannen staat naar een staat van spanning. Je zenuwstelsel stuurt ontzettend veel verschillende dingen in je lichaam aan. Zo zorgt het niet alleen of je je ontspannen of gespannen voelt, het bepaalt ook mee wat je denkt en hoe je je voelt.

Ben je overprikkeld, dan kun je dus merken dat je direct op een bepaalde manier gaat denken. Omdat je zenuwstelsel heeft overgeschakeld naar een staat van spanning, is je hele lichaam ingesteld op mogelijk dreigend gevaar. Moet je vechten? Is het nodig om te vluchten? Je wordt door de spanning die zo ontstaat kritisch op alles en iedereen. Ook op jezelf. En dat verklaart die innerlijke stem waarmee je jezelf op je kop geeft.

Je zenuwstelsel ontspant sneller als je lief voor jezelf bent

Weet je dat je zenuwstelsel sneller weer opknapt en ontspant als je lief en mild bent voor jezelf? Als je op zo’n moment ruimte neemt om te niksen, te ontspannen en weer op te laden, kun je merken dat het je ook lukt om jezelf toe te spreken en te verwennen zoals een zorgzame moeder bij een ziek kind doet. Je helpt dan je zenuwstelsel ontspannen en dan zul je zien dat herstellen gemakkelijker wordt.

Wil je meer leren over hoe om te gaan met overprikkeling?

Doe dan de hsp type test, zodat je inzicht krijgt in jouw zwakke kanten op dit gebied en ontvang na het doen van de test advies over de te nemen stap.

Welk hsp-type ben jij?

Doe de test en ontdek je persoonlijke hsp-type:

Inge Schuurmans

Inge is hoogsensitief en verdiept zich al vele jaren in deze eigenschap en in de werking van het gevoelige zenuwstelsel.
Ze deelt haar kennis en inzichten op deze website.
In het Online Programma Stralend Sensitief leert ze andere hsp om met hun gevoeligheid om te gaan, zodat deze eigenschap hen niet langer belemmert en ze kunnen gaan floreren in het leven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Want More Great Content?

Check Out These Articles 

>