Het wel of niet doen van een ochtendritueel kan je dag maken of breken. Dat wil zeggen: wanneer je je dag bewust begint met datgene wat jij nodig hebt om het optimale uit je dag te halen, dan zet je daarmee aan het begin van de dag de toon. Dat maakt het veel gemakkelijker om de rest van de dag in diezelfde “stemming” te blijven.

Zo kun je de dag actief beginnen voor een actief gevoel en voor meer alertheid. Wanneer je sport of in elk geval intensief beweegt, dan zorgt dat ervoor dat je celverbranding en de zuurstofopname op dat moment geactiveerd worden. Dingen die je nodig hebt om je fit en gefocust te voelen.

Of je kunt de dag super ontspannen beginnen, door te zorgen dat je al uit jezelf wakker bent voordat de wekker gaat.

Wanneer je je dag begint met een meditatie, dan stem je af op innerlijke rust en kun je stressvolle gebeurtenissen in je leven veel beter de baas. Rustig beginnen zorgt ervoor dat je die rust kunt meenemen in je dag. En wanneer je dat een tijdlang volhoudt, dan kun je zelfs gaan merken dat je je niet eens meer druk maakt om dingen waar je eerder misschien zelfs van wakker lag.

In je ideale ochtendritueel combineer je verschillende van dit soort dingen om je dag optimaal te starten en optimaal te laten verlopen:

  • Onderzoek wat voor jou de ideale manier en tijd is om wakker te worden en drink dan eerst wat water als je daar behoefte aan hebt.
  • Wil je een actieve dag? Begin dan ook actief, bijvoorbeeld door jezelf even “wakker te springen” op de minitrampoline of door te gaan hardlopen.
  • Als je daar zin in hebt kun je er nog wat push ups en crunches achteraan doen en misschien ook nog wat andere oefeningen die ervoor zorgen dat je je fysiek actief en sterk voelt.
  • Dan lekker onder de douche.
  • Kies voor een warme douche voor ontspanning en douche koud af als je graag alert de dag begint.
  • Doe vervolgens een oefening om je innerlijke rust te vergroten, zodat je stress de baas blijft.
  • Met een ochtendritueel wat echt bij je past begin je de dag vol energie en kun je beter focussen op de dingen die je graag wilt doen. De tijd die je bezig bent met je ochtendritueel verdien je dus dubbel en dwars terug.

Welk hsp-type ben jij?

Doe de test en ontdek je persoonlijke hsp-type:

Inge Schuurmans

Inge is hoogsensitief en verdiept zich al vele jaren in deze eigenschap en in de werking van het gevoelige zenuwstelsel.
Ze deelt haar kennis en inzichten op deze website.
In het Online Programma Stralend Sensitief leert ze andere hsp om met hun gevoeligheid om te gaan, zodat deze eigenschap hen niet langer belemmert en ze kunnen gaan floreren in het leven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Want More Great Content?

Check Out These Articles 

>