Veel hooggevoeligen lopen dagelijks tegen de belemmeringen aan die hun hoogsensitiviteit met zich meebrengt.

Als je een hoogsensitief persoon (hsp) bent, kan het een zoektocht zijn om uit te vinden hoe je je leven kunt inrichten op een manier die bij je past. Het kan zijn dat je last hebt van geluid, dat je het gewone leven als “teveel” ervaart of dat je er moeite mee hebt om innerlijk tot rust te komen.

Veel HSP’s krijgen pas het gevoel dat ze zichzelf leren kennen als ze leren omgaan met hun gevoeligheid.

Herken je dit?

[bullet_block style=”size-16″ small_icon=”28.png” width=”” alignment=”center”]

  • Heb je meer tijd nodig dan anderen om alle zintuigindrukken te verwerken?
  • Heb je gemakkelijk last van stress en stressgerelateerde klachten?
  • Zit je vaak “in je hoofd”?
  • Ben je gevoelig voor de sfeer die in een ruimte aanwezig is?
  • Ervaar je emoties van anderen heel intens?
  • Ben je hoogsensitief en is dit voor jou een eigenschap die je tegenhoudt om voluit van je leven te genieten?

[/bullet_block]

Wat is een HSP

HSP is een afkorting voor hoog sensitief persoon. Wanneer je hoogsensitief bent neem je dingen anders waar dan iemand die niet hoogsensitief is en bovendien verwerk je alle informatie die je tot je neemt op een andere manier. Intenser. Dat geldt ook voor alle zintuigindrukken. Vooral wanneer je hsp bent en nog niet zo goed met de bijbehorende kenmerken hebt leren omgaan, kan dat de nodige uitdagingen opleveren.

De onderstaande video geeft je een beeld van hoe het leven er voor een hoogsensitief persoon uitziet wanneer die overprikkeld is. (Ook al is dat voor iedere hsp toch weer een beetje anders.) En deze overprikkeling ligt alsmaar op de loer. Juist omdat het zenuwstelsel van een hsp zo gevoelig is. Meer informatie hierover kun je lezen in het gratis rapport over hoogsensitiviteit wat je hier kunt aanvragen.

Wat direct opvalt is het volgende: dingen die op de meeste mensen zo weinig impact hebben dat ze ze meestal niet eens echt opmerken, zijn voor iemand die overprikkeld is juist heel sterk aanwezig. En daardoor leiden ze af van de rest. Concentreren op belangrijke dingen lukt eenvoudigweg niet meer. Dat zorgt ervoor dat mensen die hoogsensitief zijn bijvoorbeeld vaak moeite hebben met het doen van examens en met werken in een rumoerige omgeving. Hoogsensitieve kinderen kunnen op school erg afgeleid worden door alles wat er om hen heen in de klas gebeurt. Daardoor lijkt het soms alsof ze de stof niet goed aankunnen, maar eigenlijk is er iets anders aan de hand.

Iemand die hoogsentitief is beleeft het leven en de wereld om zich heen anders dan niet hsp’s. Dat heeft te maken met een andere werking van het zenuwstelsel.

Een hsp heeft bovendien een rijke innerlijke belevingswereld.

Het is alsof de hele blauwdruk van de hsp en hoe hij (of zij) functioneert net wat anders is dan die van de meeste mensen.

De 5 belangrijkste lastige hsp kenmerken op een rij (mét tips)

Kenmerk 1: Je bent gevoeliger voor stress

Als je hoogsensitief bent, ben je gevoeliger voor stress. Dat betekent bovendien dat stress sneller tot gevolg heeft dat je er op de een of andere manier klachten door krijgt. Voor de een is dat in de vorm van hoofdpijn, voor de ander in de vorm van buikklachten en bij weer een anders slaat het op het humeur.

Het is daarom ontzettend belangrijk om je bewust te zijn van de signalen die je lichaam geeft, om daar goed naar te leren luisteren en om te weten hoe je die stress zo snel mogelijk weer naast je neer kunt leggen.

Kenmerk 2: Je bent snel en vaak moe

Alle indrukken die je op doet moet je ook verwerken, en dat kost tijd en energie. Omdat je als hooggevoelig mens meer indrukken opdoet, heb je ook meer om te verwerken. Wanneer je nog niet hebt leren omgaan met je hooggevoeligheid, betekent dat dat je meer alleen-tijd nodig om in balans te blijven en om je lekker in je vel te blijven voelen. Neem je daar niet de ruimte voor, dan is de kans groot dat je je er erg moe door gaat voelen.

Zorg ervoor dat je goed voelt hoe “vol” je bent qua prikkels. Leer voelen wanneer het tijd is om je terug te trekken om verwerkingstijd in te ruimen. Hoe beter je hierin de signalen van je lichaam en geest leert herkennen, des te beter kun je in balans blijven. Door daarnaast technieken te leren waarmee je alle prikkels op een zo gemakkelijk mogelijke manier van je af laat glijden, voorkom je dat een overmaat aan prikkels je oververmoeid maakt.

Kenmerk 3: Je emoties zijn intens

Als hooggevoelige heb je een sterkere innerlijke beleving van alles wat er om je heen gebeurt. Je denkt niet alleen meer dan de meeste mensen, je voelt er ook van alles bij. Dat kan heel fijn zijn, als het om iets positiefs gaat. Maar wanneer het even tegen zit kun je ook gemakkelijk in een diep dal belanden. En dan is het een ronduit lastige eigenschap.

Door je bewust te worden van wat er bij je binnen komt aan indrukken en hoe je daar innerlijk op reageert met je gedachten en gevoelens, kun je op tijd afstand nemen van een situatie als je merkt dat je ergens erg heftig op reageert. Soms is innerlijk afstand nemen voldoende, soms betekent dat dat je er het best voor kunt kiezen om ook daadwerkelijk ergens anders heen te gaan.

Kenmerk 4: Je draagt het lot van de wereld op je schouders

Als HSP kun je je als geen ander het lot aantrekken van de wereld en van alle mensen die erop rond lopen en die op de een of andere manier lijden. Een simpel nieuwsbericht kan je daardoor helemaal uit het veld slaan. Gecombineerd met de intense emoties die je kunt ervaren is dat bijna een garantie voor een ongezonde dosis ellendig voelen. Zeker als je je beseft dat je dit nooit allemaal kunt veranderen omdat dat nu eenmaal niet in je macht ligt.

Wanneer je beseft dat we met ontzettend veel mensen op de wereld zijn die allemaal hun steentje bij kunnen dragen, dan kun jij ook zien dat het goed genoeg is als jij jouw aandeel vervult. Onderzoek wat je persoonlijke missie is en doe wat je kunt doen om jouw missie te leven. Je bent dan als een steen die je in het water gooit en die kringen nalaat in het water die eindeloos narimpelen. Jouw persoonlijke actie kan zo toch een heel groot effect hebben. En door je missie of passie te leven, draag je iets veel belangrijkers bij aan de wereld dan wanneer je je aandacht richt op alle ellende die er is en waar je niets aan kunt doen.

Kenmerk 5: Je aandacht is gericht op alles om je heen en je vergeet jezelf daarbij

Als HSP is je aandacht vanzelf gericht op alles om je heen, simpelweg omdat het zoveel aandacht van je vraagt. Maar door je aandacht alsmaar te richten op de dingen die indrukken geven, op die buitenwereld, vergeet je een heel belangrijk stuk: jezelf. En juist wanneer je jezelf vergeet ga je ongemerkt over je grenzen en dan liggen de bovengenoemde uitdagingen extra op de loer.

Wanneer je leert om je aandacht wat meer naar binnen te richten, dan ontstaat er een balans tussen die prikkelrijke buitenwereld en jouw eigen persoonlijke binnenwereld. Die binnenwereld lijkt in eerste instantie vaak ook onrustig, maar dat is eigenlijk slechts schijn. Jouw vele gedachten en heftige emoties laten je namelijk juist zien dat de buitenwereld te ver bij je binnen komt.

Met de juiste technieken lukt het je om die buitenwereld ook echt buiten te laten en om je innerlijke wereld de ruimte te geven die zij verdient. En dan kom je tot rust. Je komt tot jezelf. Dan ben je nog steeds een gevoelig mens, maar in balans. En dat leeft heel anders.

Welk hsp-type ben jij?

Doe de test en ontdek je persoonlijke hsp-type:

Inge Schuurmans

Inge is hoogsensitief en verdiept zich al vele jaren in deze eigenschap en in de werking van het gevoelige zenuwstelsel.
Ze deelt haar kennis en inzichten op deze website.
In het Online Programma Stralend Sensitief leert ze andere hsp om met hun gevoeligheid om te gaan, zodat deze eigenschap hen niet langer belemmert en ze kunnen gaan floreren in het leven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Want More Great Content?

Check Out These Articles 

>