Als je hoogsensitief bent, dan betekent dat dat je prikkelgevoeliger bent. Het systeem dat daarvoor verantwoordelijk is, wordt ook wel het reticulair activerend systeem of kortweg RAS genoemd. Dit systeem bevindt zich in je hersenen en het werkt als een soort filter. Een filter dat bepaalde informatie wel doorlaat tot je bewustzijn en andere informatie niet.

Bij de ene mens laat dit filter meer informatie door dan bij de ander. Wanneer jouw RAS meer informatie doorlaat dan gemiddeld, bijvoorbeeld wanneer je hoogsensitief bent, dan kan het zijn dat je daar last van hebt. Het betekent namelijk dat je hersenen dan veel meer informatie moeten verwerken dan bij de meeste mensen het geval is.

En dat kan tot gevolg hebben dat je gemakkelijk overprikkeld raakt.

Als je bedenkt dat alleen al onze ogen tenminste 10 miljoen bits aan informatie per seconde doorsturen aan onze hersenen, dan kun je je een beetje een voorstelling maken van de gigantische hoeveelheid aan informatie die je hersenen moeten verwerken. En dat is nog maar één van de zintuigen. (Die hoeveelheid is overigens maar een schatting, want eigenlijk heeft de wetenschap hier nog geen goed inzicht in.)

Om al die prikkels goed te verwerken is het goed om regelmatig de rust op te zoeken of om tijd door te brengen in de natuur. Je hersenen hoeven dan even niet zo hard te werken om al die indrukken te sorteren, te beoordelen en om te beslissen of er actie aan verbonden moet worden.

Als je hoogsensitief bent lijkt het misschien of je hier geen invloed op kunt uitoefenen. Toch is er met dit reticulair activerend systeem iets bijzonders aan de hand. Je kunt namelijk zelf mee bepalen welke informatie het filter doorlaat tot in je bewustzijn. Met de juiste “instellingen” van dit systeem zul je daarom minder snel overprikkeld raken.

Wat belangrijk is om te weten is dat het RAS actiever wordt naarmate je meer stress in je leven ervaart. In het gratis e-book leg ik je uit hoe je je hersenen kunt helpen om andere informatie als bruikbaar selecteren, waardoor overprikkeling minder snel voorkomt.

Welk hsp-type ben jij?

Doe de test en ontdek je persoonlijke hsp-type:

Inge Schuurmans

Inge is hoogsensitief en verdiept zich al vele jaren in deze eigenschap en in de werking van het gevoelige zenuwstelsel.
Ze deelt haar kennis en inzichten op deze website.
In het Online Programma Stralend Sensitief leert ze andere hsp om met hun gevoeligheid om te gaan, zodat deze eigenschap hen niet langer belemmert en ze kunnen gaan floreren in het leven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Want More Great Content?

Check Out These Articles 

>