Doelen stellen en voornemens bedenken, wie doet het niet?

Elk jaar, rond de tijd van de jaarwisseling, zijn er veel mensen die terugkijken op hoe het afgelopen jaar geweest is en die bedenken wat ze graag anders zouden willen. Ze stellen doelen voor zichzelf voor in het nieuwe jaar en willen hun goede voornemens waarmaken. Dat kan gaan over meer bewegen, minder snoepen, iets nieuws leren, een oude hobby oppakken of nog iets heel anders. Ieder bedenkt zo zijn of haar eigen voornemen dat zal leiden tot een gezonder, fijner en gelukkiger leven. Wist je dat ongevee5 4 van de 5 mensen aan goede voornemens doet?

Maar weinig mensen houden het vol

Amerikaanse wetenschappers onderzochten hoeveel mensen hun goede voornemens volhouden en het bleek slechts 20 procent te zijn. Als je je kans op volhouden wilt vergroten, kun je kijken naar wat die 20 procent deed. Maar het helpt je meer als je weet wat er met die andere 80 procent gebeurde. Want dat wat je tegen kan houden om te slagen, zijn onbewuste processen, die diep geworteld zitten in hoe je lichaam werkt. Pas als je dat begrijpt én kunt beïnvloeden, heb je jezelf onder controle en is het waarmaken van een voornemen geen strijd die je mogelijk verliest, maar simpelweg een kans die je aangrijpt om te groeien naar de persoon die je graag wilt zijn.

Als het niet lukt, zit je onderbewuste je in de weg

Je goede voornemens bedenk je met je bewuste geest. Die bewuste geest bepaalt slechts zo’n 5% van wat je doet of niet doet. Je onderbewuste, wat zo’n 95% van je gedrag bepaalt, speelt dus een heel grote rol in het wel of niet kunnen volbrengen en je goede voornemens waarmaken.

Wanneer je ooit iets hebt meegemaakt waardoor je een onbewuste overtuiging hebt die in strijd is met je goede voornemen, dan reageert je zenuwstelsel op het moment dat je wilt werken aan je goede voornemen alsof je je in een gevaarlijke situatie bevindt en je ervaart dan stress. Je zenuwstelsel zal je lichaam, maar ook je gedachten en emoties zo laten samenwerken dat je – volkomen onbewust – jezelf gaat tegenwerken. Dat wordt ook wel zelfsabotage genoemd. Je goede voornemens waarmaken lukt je dan niet, ook al werk je er met de beste bedoelingen aan en doe je enorm je best.

Zo kun je werken aan succes, voor alle voornemens voor de rest van je leven

Om je goede voornemens ook daadwerkelijk succesvol tot uitvoer te brengen, moet je dus niet alleen met je goede voornemen bezig zijn (de 5%), maar ook met de reacties van je zenuwstelsel en je onbewuste overtuigingen (de 95%).

Lukt het je niet om goede voornemens waar te maken, of dat nu met nieuwjaar is of op een ander moment, dan kan het je enorm helpen om de werking van je zenuwstelsel goed te leren kennen en te leren hoe je die werking kunt beïnvloeden. Wanneer je dat kunt, kun je onbewuste overtuigingen veranderen, herprogrammeren als het ware. Het directe gevolg daarvan is dat je allerlei soorten gedrag gemakkelijker en efficiënter kunt gaan veranderen.

Welk hsp-type ben jij?

Doe de test en ontdek je persoonlijke hsp-type:

Inge Schuurmans

Inge is hoogsensitief en verdiept zich al vele jaren in deze eigenschap en in de werking van het gevoelige zenuwstelsel.
Ze deelt haar kennis en inzichten op deze website.
In het Online Programma Stralend Sensitief leert ze andere hsp om met hun gevoeligheid om te gaan, zodat deze eigenschap hen niet langer belemmert en ze kunnen gaan floreren in het leven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Want More Great Content?

Check Out These Articles 

>