Er zijn oneindig veel verschillende ontspanningsoefeningen. Je ogen ontspannen is er één van. Het lijkt misschien een gekke manier om te ontspannen, maar het is toch een heel krachtige manier. Deze techniek wordt vooral toegepast door mensen met bijziendheid die hun zicht op een natuurlijke manier willen verbeteren, maar de werking van deze oefening gaat veel verder dan alleen ontspannen ogen.

Omdat je ogen verbonden zijn met je hersenen werken ontspanningsoefeningen voor je ogen ook als ontspanningsoefeningen voor je brein. En omdat je brein in verbinding staat met je zenuwstelsel kalmeer je er dat ook door. Ideaal voor als je hoogsensitief bent.

Je hebt er misschien nog nooit bij stil gestaan, maar je oogspieren ontspannen zelden. Overdag zijn ze hard aan het werk om je te helpen met het opdoen van alle indrukken om je heen. Misschien werk je achter een computer, dat vraagt dan nog extra inspanning. En ‘s nachts wanneer je droomt zijn je oogspieren ook actief. Die kunnen dus best af en toe een pauze gebruiken.

Wanneer je bedenkt dat je niet mooi kunt tekenen wanneer je hand gespannen is, of dat je niet goed kan zingen wanneer je kaakspieren gespannen zijn, dan is het logisch dat spanning in je oogspieren ook een dergelijk effect heeft. Niet alleen op je ogen, maar via je hersenen ook op je zenuwstelsel. Je ogen ontspannen kan daarom een groot verschil maken in hoe je je voelt.

Er zijn een heleboel manieren om je ogen te ontspannen, hieronder noem ik er vier:

De 1e manier: Lachen

Wanneer je lacht maakt je lichaam endorfine, serotonine en dopamine aan waardoor je ogen en ook de rest van je lichaam ontspannen. En dat gebeurt zelfs wanneer het een nep lach is.

De 2e manier: Spannen en loslaten

Een andere eenvoudige manier om je oogspieren te ontspannen is om ze eerst een beetje extra te spannen en dan vervolgend zoveel als lukt de spanning los te laten.

De 3e manier: Je brein ontspannen

Weet je dat je ogen mee ontspannen als je brein ontspant? Dat gebeurt wanneer je naar dingen kijkt die je prettig vindt om te zien. Voor veel mensen zijn dat dingen uit de natuur. Wat vind jij fijn om naar te kijken?

De 4e manier: Palmeren

Wrijf je handen met de handpalmen tegen elkaar zodat ze warm worden en leg dan je handen met je handpalmen over je gesloten ogen. Zorg ervoor dat je handen je ogen niet raken en leg je handen zo dat er geen licht meer langs komt. Om echt te ontspannen werkt het het best wanneer je ellebogen ergens op steunen, zodat ook je armen ontspannen zijn. De warmte en het verduisterende effect brengen je ogen tot rust. En daarmee jou ook.

Welk hsp-type ben jij?

Doe de test en ontdek je persoonlijke hsp-type:

Inge Schuurmans

Inge is hoogsensitief en verdiept zich al vele jaren in deze eigenschap en in de werking van het gevoelige zenuwstelsel.
Ze deelt haar kennis en inzichten op deze website.
In het Online Programma Stralend Sensitief leert ze andere hsp om met hun gevoeligheid om te gaan, zodat deze eigenschap hen niet langer belemmert en ze kunnen gaan floreren in het leven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Want More Great Content?

Check Out These Articles 

>